اسلایدر

اسلایدر

تفاوت حکومت حضرت داوود و سلیمان با حکومت حضرت مهدی علیه‌السلام در چیست؟ - اوخواهدآمد

(بسم الله الرحمن الرحیم)

تفاوت حکومت حضرت داوود و سلیمان با حکومت حضرت مهدی علیه‌السلام در چیست؟

بین این دو حکومت نقاط اشتراک و شباهت‌های فراوانی وجود دارد. هر دو حکومتی الهی و عدالت‌محورند که در رأس آن یک حجت الهی قرار دارد. اما با توجه به روایات و از نظر تحقق خارجی، از جهاتی تفاوت دارند: 


۱. گستره حکومت: حکومت حضرت داوود و سلیمان منطقه‌ای بود. امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «حضرت داوود و همین‌طور حضرت سلیمان بر منطقه شامات تا بلاد اصطخر (از فلسطین و لبنان تا ایران) حاکم بودند».[۱] در‌حالی‌که حکومت امام زمان جهانی است و شرق و غرب عالم را دربرمی‌گیرد. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «خداوند متعال به‌دست او مشرق و مغرب عالم را خواهد گشود».[۲] این تعبیر بیان‌کننده این نکته است که هیچ نقطه‌ای از زمین باقی نمی‌ماند مگر اینکه در سیطره و حکومت او قرار می‌گیرد. در روایات آمده که چهار نفر، بر همه زمین حاکم شدند، از جمله حضرت سلیمان و داوود.[۳] مراد از همه زمین، سرزمین‌های مسکونی شناخته شده آن زمان است؛ پس قطعاً‌ نقاطی مثل قاره آمریکا، ‌ژاپن و مانند آن را در برنمی‌گرفته است. ولی در حکومت حضرت ولی عصر تمام کره زمین در حیطه حکومت ایشان قرار می‌گیرد. 
۲. دست‌آورد و نتیجه: طبق وعده قطعیِ قرآن کریم و روایات فراوان، در حکومت جهانی امام مهدی علیه‌السلام تمام مظاهر شرک برچیده می‌شود و توحید کامل بر سراسر جهان سایه خواهد افکند. تعبیر «... لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا»[۴] و بیان امام صادق علیه‌السلام که می‌فرماید: «در روی زمین هیچ بقعه و مکانی که غیر خداوند در آن عبادت شود باقی نمی‌ماند، مگر اینکه خداوند عزّوجلّ در آن عبادت می‌شود و دین، تماماً از آن خداوند خواهد شد.» تأکید این حقیقت است. این وعده الهی است و محال است که وعده الهی تحقق نیابد (اِنَّ اللهَ لا یُخْلِفُ المِیعَادَ)[۵]. اما حاکمیت توحید با این کمیت و کیفیت، در حکومت حضرت داوود و سلیمان به چشم نمی‌خورد. خداوند متعال در آیه‌های ۷۸ و ۷۹ سوره مائده می‌فرماید: «کسانی که از بنی‌اسرائیل کافر شدند مورد لعن حضرت داوود و عیسی بن مریم قرار گرفتند؛ زیرا نافرمانی و تجاوز می‌کردند. آنها از منکری که دیگران به جای می‌آوردند، نهی نمی‌کردند.»
مهم‌ترین ابزار قدرت حضرت سلیمان، انگشتر او بود و براساس آنچه در روایات متعدد آمده،[۶] هم‌اکنون آن انگشتر نزد حضرت مهدی علیه‌السلام است. امام مهدی علیه‌السلام وارث تمام انبیا و اولیاست. عصا و سنگ حضرت موسی علیه‌السلام، پیراهن حضرت یوسف علیه‌السلام، پرچم و سلاح رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله همگی نزد اوست. فرشتگانی که برای یاری انبیا و اولیا آمده‌اند، جملگی هنگام ظهور، گرد حضرت جمع خواهند شد. هم‌چنین حضرت عیسی علیه‌السلام برای یاری او نازل خواهد شد. تمام این امور نشان می‌دهد، آنچه بناست در حکومت حضرت مهدی علیه‌السلام تحقق یابد، بی‌نظیر خواهد بود. از‌این‌رو، برای برچیدن تمام ظواهر شرک، همه راه‌کارهای عملی تدارک دیده شده است. 
۳. سیره قضایی: قضاوت امام مهدی علیه‌السلام بر‌اساس واقع و با علم غیب خواهد بود،[۷]  ولی سیره قضایی حضرت داوود و سلیمان علیهماالسلام بر اساس بینه و قسم بود؛ تنها در مدت بسیار کوتاهی حضرت داوود علیه‌السلام بر اساس واقع قضاوت می‌کرد.[۸] 
۴. امور شگفت‌انگیز: نکته دیگر، امور شگفت‌انگیزی است که در حکومت حضرت مهدی علیه‌السلام اتفاق می‌افتد که مهم‌ترین آن رجعت است. رجعت سابقه بسیار طولانی دارد (از جمله در میان بنی‌اسرائیل)، اما به آنچه در دوران ظهور صورت می‌گیرد، از نظر کیفیت و کمیت از زمان آدم علیه‌السلام تا آن زمان بی‌مانند است. پانزده نفر از قوم موسی علیه‌السلام، اصحاب کهف، یوشع وصی موسی علیه‌السلام، سلمان، ابودجانه انصاری، مقداد و مالک اشتر[۹] از جمله افرادی هستند که در زمان ظهور آن حضرت به دنیا بازمی‌گردند.
به عبارت دیگر برای یاری  آن حضرت، گل‌چینی از برگزیدگان همه امت‌ها رجعت می‌کنند. سردمداران کفر و ضلالت نیز برای مجازات برگردانده می‌شوند. این نکات نشان می‌دهد، حکومت جهانی حضرت مهدی علیه‌السلام حکومتی بی‌نظیر و موعود همه امت‌هاست.
 
پی نوشت‌ها 
۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۴، ص۲، ح۵.
۲. کمال‌الدین، شیخ صدوق، باب۳۳، ح۳۱، ما روی عن الامام الصادق علیه‌السلام.
۳. خصال، شیخ صدوق، ص۲۷۵؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۲، ص۲۶، ح۱۳؛ تفسیر عیاشی، ج۱، ص۱۴۷.
۴. آل‌عمران، آیه۹؛ نور:۵۵.
۵. کمال‌الدین، شیخ صدوق، باب۳۵، ح۷، ما روی عن الرضاعلیه‌السلام؛ الغیبه، نعمانی، ص۲۴۹، باب ما یعرف به.
۶. کمال‌الدین،شیخ صدوق، ‌باب۵۸؛ نوادر الکتاب، ح۱۹؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۴، ص۱۴، ح۲۳.
۷. البرهان، سید هاشم بحرانی، ج۴، ص۷۰۴، ذیل آیه ۱۵۹ سوره اعراف و سایر تفاسیر روایی.
۸. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۳، ص۹۰، ح۹۵.

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: تفاوت حکومت حضرت داوودوامام زمان (عج)


تاريخ : ۱۳٩٤/۳/٢٢ | ۱۱:٤٥ ‎ق.ظ | نویسنده : امیرعلی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.